Sunday, 24 February 2013

Mushroom Sos Chicken Chop

Arini aku nak kongsi resipi mushroom sos yg sedap dan senang nak buat..Resipi ni abg aku amik kt akak tempat keje die..Memang marvellous sbb dah penah buat dan puas ati dgn rasenye.. :)

Bahan-Bahan:
(utk 4-6 org)
* 2 s/b mentega
* 1-2 biji bawang besar-didadu

1 s/b mentega
1 s/b tepung gandum
100 ml air rebusan daging/ayam (blh guna air campur dgn kiub daging/ayam)
2 s/b tomato paste
1/2 s/k serbuk lada putih/hitam (lg sedap guna sos lada hitam)
1 s/b kicap masin
2 s/b kicap manis
100 ml susu cair/fresh cream
150 g cendawan butang dlm tin-dihiris
1 s/k hirisan daun basil/selasih (blh juga guna daun parsley)
garam secukup rasa (tak ltak pn takpe kalau dh ckup rasa)

Cara-Cara:
1. Tumis bahan bertanda * hingga layu dan angkat serta ketepikan.
2. Di dalam kuali yang sama, panaskan mentega dan masukkan tepung gandum dan kacau.
3. Kecilkan api, kemudian masukkan kesemua bahan2 yang lain juga bawang goreng tadi dan kacau sebati hingga mendidih.
4. Siap untuk disajikan dengan steak ayam, daging atau burger panas2.

Selamat Mencuba...

Tuesday, 5 February 2013

RESIPI SUP AYAM

Arini menu kluarga aku ialah sup ayam..Feveret aku jugak ni..Sdpnye xsbr nk mkn nasik ngan lauk sup ayam..Klu nak cube resipi sup ayam ni blh tgk kt bwah.. :)

Bahan2nya:
1 ekor ayam (potong kecil2)
1 bj bawang besar } dikisar
4 ulas bawang putih } dikisar
1 inci halia } dikisar
1 paket rempah sup
1 paket sup bunjut
1 batang lobak merah (dipotong panjang @ bulat)
1/2 biji kubis bunga (dipotong kecil)
1 batang daun seleri (dihiris lebar)
1 biji tomato (dibelah 4)
Sedikit cili padi (dihiris halus)- klu xnk pedas xltak pn xpe
Sedikit lada hitam (ditumbuk @ dikisar halus)
Air
Sedikit minyak utk menumis
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit daun sup dan bawang goreng utk hiasan

Cara Membuatnya:

  1. Panaskan minyak dalam periuk kemudian tumis bahan2 yg dikisar bersama sup bunjut.
  2. Apabila naik bau, masukkan rempah sup dan sedikit air. Tumis sehingga pecah minyak.
  3. Selepas itu masukkan ayam dan kacau sehingga air kering.
  4. Masukkan air dan biarkan hingga mendidih.
  5. Setelah mendidih masukkan lobak merah, kubis bunga dan juga batang seleri. Tambahkan garam dan gula secukup rasa dan tunggu sehingga sayur sedikit empuk .
  6. Akhir sekali masukkan tomato, hirisan cili api dan lada hitam.
  7. Hiaskan dengan taburan hirisan daun sup dan bawang goreng.
  8. Sedia dihidangkan bersama nasi putih ataupun dimakan begitu sahaja.
SELAMAT MENCUBA!!!

Friday, 1 February 2013

Cara buat masker dari buah.

Selalu kite tgk byk masker ade jual kt farmasi & juga pasaraya.. ade jns krim ade y dh siap tggl ltak kt muka je.. jd apakata klu kite cube sndri buat kt rumah pulak.. lebih jimatkn kos dismping bhn2 yg 100% smulajdi.. selamat mncuba... :)

SENGKUANG
khasiatnye...
-sesuai utk semua jns kulit, melembap dan menegangkan kulit dan warna buah mbntu menjadikan kulit lbh cerah.

cara2 buat :- 
-cuci & kupas sengkuang.
-masukkan ke dlm pengisar kemudian kisar shngga halus.
-cmpurkan sdikit madu serta perahan air limau nipis.
-lumur pada wajah sekurg2 nya 30 minit.
-kemudian bersihkan dgn air.
-lakukan 2 kali smggu dan lihat hasilnya.


KENTANG

khasiatnye...
-mgndungi potassium, zat besi, karbohidrat serta vitamin A, B dan C yg mjd plengkap kpd bahan antioksidan sekaligus memperlahankan proses penuaan. sesuai utk kulit berminyak & berjerawat.

cara2 buat :- 
-buang kulit dan kisar kentang mjd halus.
-kemudian sapu pd kulit terutama bhgn berjerawat 2kali smggu selama 30 minit.
-slpas itu cuci dgn air suam.






BETIK

khasiatnye...
-kndungan estrogen serta vitamin A dan C di dlmnya mampu mncegah kedutan dan mnanggalkan sel kulit mati. sesuai utk semua jns kulit terutama kulit berjerawat.

cara2 buat :- 
-lenyek betik mnjd halus.
-kmudian cmpurkan dgn sdkit air mawar dan disapu pd wajah selama 30 minit.
-cuci bersih dan lakukan 2kali seminggu.



TOMATO

khasiatnye...
-warnanya yg merah dgn rasa sedikit masam mampu mjdkan kulit lebih halus dan merona merah.

cara2 buat :- 
-potong tomato kemudian gosok pd wajah.
-isinya juga blh diambil kemudian disapu sebagai masker selama 30minit.



PISANG

khasiatnye...
-buah berwarna kuning ini memiliki khasiat yg baik utk wajah. dgn menggunakannya, kulit wajah menjd lbh lembap dan tegang. sgt baik utk mengatasi mslh kedutan kulit.

cara2 buat :- 
-ambil pisang & lenyek isinya.
-tmbhkan minyak zaitun atau madu pd pisang yg hncur.
-oleskan pada wajah & biarkan 30 minit.
-bersihkan wajah dgn kapas dibasahi air suam.





TIMUN

khasiatnye...
-selain khasiatnya yg dpt menyegarkan mata, timun juga blh mghaluskan kulit.

cara2 buat :- 
-kisar timun shngga hancur.
-tambahkan susu tepung dan air shngga adunan mnjd pekat.
-sapu pada wajah selama 30 minit.


AVOKADO

khasiatnye...
-selain membantu menurunkan kadar kolesterol dlm tubuh, khasiatnya sgt bgus utk melembapkan kulit dan sesuai utk kulit kering.

cara2 buat :- 
-hancurkan isi buah avokado kemudian sapu pada wajah selama 30 minit.
-bilas dgn kapas menggunakan air suam utk membersihkannya.



*p/s: senangkan cara2 buat masker sendiri kt rumah.. dalam masa 30 minit je dh blh dpt wajah yg lbh bersih dan segar.. yg ptg xde bhn kimia jd rjin2lah mncube ye... :)